Lietosim Facebook, domāsim kritiski: kā nekļūt par spameri

Līdz ar pieaugošo Facebook popularitāti un auditoriju aktivizējas arī dažādi vietējie un starptautiskie “spameri” un krāpnieki, kuriem sociālo mediju lietotāji interesē kā lielisks darba lauks. Šajā rakstā aprakstīšu īsumā dažus piemērus negodīgai Facebook komunikācijai un mēģināsim saprast, kādu mērķu vārdā tas tiek darīts.

Pasaules pieredze

Jaunākā “modes” tendence ir Range Rover džips – spama lapa ir sasniegusi jau 66 tūkstošus sekotāju, cik daudzus sekotājus Latvijā tā ir sasniegusi? Lapu izveidot ir tīrais sīkums: startējam jaunu lapu, pievienojam dažas bildes no Google, izveidojam aprakstu un laižam tautās ķert naivus lietotājus. Šis ir tikai viens piemērs, iepriekš esmu redzējis no saviem draugiem daudzus citus piemērus ar aviobiļetēm, viesnīcām, lieliskām izlozēm un daudz ko citu. Domājiet kritiski – ja daudziem bērniem tas ir piedodami, tad pieaugušiem cilvēkiem tomēr vajag domāt līdzi un domāt intensīvi, ja ar domāšanu vien nepietiek.

Lielām kompānijām Facebook lapas ir apstiprinātas ar zilu ikonu pie profila foto (sīkāka informācija Facebook lapā). Šādi uzņēmumi nekad neveidos kampaņas Facebook, par kurām nebūs informācija pamatlapā, kā arī aviobiļetes uz jebkuru vietu pasaulē vai automašīnu tāpat vien nedāvinās.

Kādēļ tiek veidotās šādas lapas? Kāds ir veidotāju ieguvums?

Šīs lapas, kad tās savāc noteiktu lietotāju skaitu, var tālāk pārdot, var uzrunāt lietotājus, var spamot, publicēt reklāmu utml. Ar katru darbību šīs lapas labā jūs veicināt šo spameru uzvaras gājienu. Aplūkosim kādu Latvijas facebook lapu: Balvu lapa. Tās ierakstus pārpublicē simtiem cilvēku, cerot uz laimestu, kuram nav nekāda seguma – nav neviena laimīgā uzvarētāja, kurš apstiprinātu iepriekšēju balvu saņemšanu, vien tukši uzsaukumi un 15 tūkstošu sekotāju skaits, katrs posts saņem aptuveni 1,5-2 tūkstošus share – nav slikti. Lapas vienīgais mērķis ir reklamēt kādu kazino aplikāciju un vieglu naudu internetā. Kā viņiem veicās – varam kopā pasekot līdzi saites statistikai: https://bitly.com/1fTcztH+

Pirms kāda laika parādījās krāpnieku tendence pieprasīt publicēt spamu vismaz piecās domu biedru grupās, lai varētu piedalīties izlozē – kārtējais cilvēku naivuma pārbaudes tests: daudzi lietotāji turpināja akli cerēt uz laimestiem, pat ja citi norādīja, ka tas viss ir spams un krāpnieku lapas.

Diemžēl tas viss rada situāciju, ka lietotāji “nefiltrē” informāciju, gatavi ņemt visu, ko piedāvā. Rezultātā ticēs arī uz sētas uzrakstītam paziņojumam, ar tādiem vēlāk arī vieglāk manipulēt un “iebarot” jebkādu informāciju.

Vai Tu zini, ko tu izmanto Facebook?

Rūpīgi izvērtējiet, kādām aplikācijām, mājaslapām ļaujat piekļūt jūsu Facebook datiem. Dažas lapas liek autorizēties ar Facebook vai piekļūt jūsu datiem, lai varētu apskatīt kādas aptaujas datus vai smieklīgu video vai izlasīt jūsu draugu it kā atsūtītu rakstu. Daudzas šādas krāpnieku lapas paļaujas uz “bezmaksas piedāvājumu”, kas pievilinās lietotāju. Ja reiz esat izdomājuši, ka vēlētos kaut ko izmēģināt, rūpīgi izlasiet, kādas atļaujas jūs sniedzat, un vairākkārt apdomājiet, vai tiešām jums to vajag. Izstrādātās aplikācijas pēc kāda laika, kad tās ir sasniegušas ievērojamu sekotāju skaitu, tiek pārvērstas, lai tās izmantotu citiem mērķiem, izplatītu spamveidīgu saturu, reklāmu utml. Aplikācijas var pašas sākt publicēt jūsu domu biedru grupās, tagot jūsu draugus pie dažādiem video.

Dažkārt cilvēki pat dzēš facebook kontu, lai atgrieztos ar jaunu sparu, tomēr, ja nemainīs savu uzvedību sociālos medijos, tad nekas neglābs jūs no atkārtotas iekāpšanas tajā pašā bedrē.

Facebook uzstādījumu sadaļā Apps var redzēt pilnu sarakstu ar aplikācijām, kurām ir piešķirtas pieejas jūsu kontam: https://www.facebook.com/settings?tab=applications Tur varat dzēst vai labot, kādas pieejas konkrētajai aplikācijai ir aktivizētas. Aplikācija var ilgstoši sēdēt tur aizmirsta, līdz kādā brīdī sākt “spamot”. Ja konts jau ir sācis veikt neatļautas darbības, obligāti nomainiet paroli un iztīriet no aplikāciju saraksta visas aizdomīgās aplikācijas.

Jūsu draugi

Bieži vien sociālie mediji ir vienīgais saziņas kanāls ar daudziem veciem draugiem, skolas un studiju biedriem. Jūsu uzvedība sociālajos tīklos bieži vien parāda ikdienā jūsu darbus un domas, tas veido jūsu virtuālo tēlu. Ja vēlaties, lai cilvēki seko līdzi jūsu rakstītajam, tad cieniet to, ko rakstāt, ar ko dalāties, iesakāt draugiem. Ja citiem tas šķitīs kaut kas nevērtīgs, ātri vien no jums atteiksies (atsekos vai pārtrauks draudzību) un reizē, kad vajadzēs pateikt kaut ko patiešām svarīgu, sapratīsiet, ka visi virtuālie draugi ir vienkārši jūs atslēguši. Tādēļ vērtējiet un domājiet, kas notiek jūsu profilā – nepārpublicējiet dažādus nepārbaudītus faktus, ziņas no nezināmas izcelsmes portāliem, kā arī visus like/share konkursus (varbūt) atstājiet citiem.

Par šo tēmu vairāk varat lasīt arī SEB bankas Infotelpas rakstā: “Facebook: kā pasargāt sevi no nevēlama satura“.