Latvijā cilvēki arvien jauc internet mārketingu ar sociālajiem medijiem, lai arī tie viens otru papildina, sociālie mediji NAV pārdošanas rīks. (Vēsturiski šī situācija atgādina mārketinga un sabiedrisko attiecību sajukumu..) Ja jūsu mārketinga stratēģijas primārais mērķis ir pārdot, sociālie mediji nebūs atbilstošākais rīks, tādēļ pārdošanas veicināšanai izmantojiet citus Internet mārketinga instrumentus, sekmīgāk organizējot pārdošanas procesus un izvērtējot rezultātus. Nenoliedzami – sociālie mediji var kalpot kā papildus līdzeklis mārketinga komunikācijās kā atbalsts esošajām pārdošanas kampaņām, tomēr nemēģiniet atkārtot citu centienus socializēties internet vidē, ja jums nav skaidri noteikti mērķi un darbības plāns. Izvēlieties atbilstošus rīkus, kas ļaus jums iespējami efektīvi arī izvērtēt šo mārketinga mērķu sasniegšanu. Necentieties izmantot visus jums pieejamos rīkus tikai tādēļ, ka jums tie ir – katrai situācijai vislabāk kritiski izvērtēt un izvēlēties piemērotākos instrumentus.
Pārdošanas veicināšanai Internetā var izmantot dažādas mārketinga metodes – zemāk uzskaitīšu tikai dažas no šīm iespējām. Pirms ķerties pie sociālo mediju izmantošanas, izvērtējiet, varbūt kāds no internet mārketinga instrumentiem būs pareizā izvēle jūsu biznesa mērķu sasniegšanai. Visi zemāk minētie mārketinga rīki sniedz labas iespējas “izsekot” pircēja gaitām, izvērtēt mārketinga ieguldījumu atdevi, kas savukārt ir problemātisks punkts sociālo mediju komunikācijā.
Kolektīvās iepirkšanās portāli
Vairāk kā pirms gada arī Latviju sasniedza kolektīvās iepirkšanās kustība – šodien jau ir vairāki desmiti portālu, kuri ar mainīgām sekmēm piedāvā dažādus pakalpojumus un preces ar ievērojamām atlaidēm. Pārdevējiem tā ir iespēja par zemākām cenām iepazīstināt lietotājus ar savu piedāvājumu. Lielākie kuponu portāli kā perkamkopa.lv, citylife.lv, cherry.lv u.c. izmanto sociālos medijus, kā arī dažādas reklāmas kampaņas Internetā, kas ļauj iegūt plašu publicitāti, iepazīstināt ar piedāvājumu. Rezultātā ne tikai tie pircēji, kuri iegādāsies kuponu tālākai izmantošanai, bet arī potenciālie pircēji tiks informēti un iespējams vēlāk iegādāsies piedāvāto produktu. Katram pārdevējam pašam vajag izvērtēt, vai izvēlēties tradicionālu mārketingu vai izmēģināt atlaižu portālu piedāvājumu. Apziniet vairākus portālus, lai izvērtētu katra atlaižu portāla sadarbības nosacījumus.
Noderīgu informāciju, analīzi un vienkārši pārdomas par kolektīvo iepirkšanos Latvijā publicē autors Refresh.lv/blog mājas lapā. Tur atrodamā informācija var noderēt visiem, kuri plāno izvietot akcijas kādā no atlaižu portāliem. Pilnīgāku kolektīvās iepirkšanās portālu sarakstu var iegūt bloga rakstā “Kolektīvās iepirkšanās portālu saraksts (atjaunots)“.
Google Adwords reklāmas
Internet lietotāji informāciju visbiežāk meklē Google – tikai daļa izmanto sociālos medijus, lai publicētu jautājumu forumā vai twitterī un gaidītu atbildi. Daudz ērtāk ir ievadīt informāciju un uzreiz meklēt internetā vajadzīgo, tādēļ tā ir lieliska vide, kurā piedāvāt cilvēkiem vajadzīgo informāciju vai savu piedāvājumu.
Adwords reklāmas piemērs
Šī reklāmas iespēja Latvijā kļūst arvien populārāka, jo tā dēvētais meklēšanas mārketings ir pierādījis sevi kā labu reklāmas veidu. Tā pamatbūtība ir parādīt kontekstuālas reklāmas Google meklēšanas rezultātos, ja lietotājs ir meklējis noteiktus vārdus, kurus ir norādījis reklāmdevējs. Piemēram, ja apsardzes firma vēlas reklamēt savus pakalpojumus, tā pievieno ar apsardzes nozari saistītus atslēgvārdus (signalizācija, apsardze u.c.) un reklāmas tiek parādītas brīžos, kad lietotājs meklē par šo tēmu, izmanto norādītos atslēgvārdus. Latvijā vairāki apsardzes uzņēmumi jau izmanto šo iespēju – skatīt Google rezultātus un reklāmas tajos.
Google reklāmu apmaksa atšķiras no tradicionālām Internet reklāmām – apmaksa tiek aprēķināta tikai par klikšķiem, kurus lietotāji ir veikuši, lai apmeklētu jūsu mājas lapu. Internet mārketingā šo iespēju apzīmē ar saīsinājumu PPC (Pay-per-click). Šī maksa varbūt sākot no pāris santīmiem līdz pārdesmit santīmiem, tas ir atkarīgs no atslēgvārdu popularitātes. Google Adwords sniedz ļoti plašas administrācijas un statistikas iespējas, lai virzītu efektīvāku klientu piesaisti. Sīkāk par Adwords var lasīt Google mājas lapā (latviešu valodā). Google Adwords ir pieejams katram, tādēļ mazliet apgūstot sīkāk šī rīka izmantošanu (Adwords rokasgrāmata latviešu valodā), to var izmantot katrs pats. Ja vēlaties uzticēt šo darbu speciālistiem, varat izvēlēties kādu no Google adwords speciālistiem Latvijā, piemēram, web mārketinga aģentūra Infinitum. Ja vēlaties sekot līdzi Adwords jaunumiem, iesaku lasīt Adwords Latvijas komandas blogu.
Affiliate jeb partneru mārketings
Šī mārketinga pamatā ir maksa par klientu piesaisti – pārdevējs maksā noteiktu daļu ienākumu, piemēram, 15% vai 20 Ls par piesaistītā klienta pirkumu vai apmeklējumu. Tādējādi pārdevējs daļu mārketinga funkciju nodod partneriem, kuri ar dažādām metodēm piesaista jaunus klientus. Bieži partneri izmanto sociālo mediju sniegtās iespējas, lai piesaistītu klientus, piemēram, raksta blogus, izmanto Google adwords u.c. Izmantojot šo partneru programmu, jāņem vērā, ka ir nepieciešami stingri noteikumi, kas regulē, kā tiek izmantots pārdevēja zīmols, vai pircēju piesaiste ir likumīga un atbilstoša ētiskam biznesam, tādēļ izvērtējiet arī riskus.
Latvijā populārāko affiliate mārketinga programmu īsteno telekomunikāciju uzņēmums Lattelecom – šī iespēja jau ir guvusi lielu atsaucību, daudzi blogu īpašnieki izvieto reklāmas savos blogos, veido rakstus par šīm tēmām, piesaista jaunus klientus. Šis mārketinga veids ir lietderīgāks lielākiem uzņēmumiem, kuri ir gatavi īstenot partneru kontroli, komunicēt ar viņiem, pārvaldīt pārdošanu šajā kanālā. Papildus informāciju par affiliate mārketingu jums palīdzēs atrast Google.
Draudzīga saruna nevis pūles pārdot
Sociālie mediji ir komunikācija starp cilvēkiem, personībām, draugiem… Ja šajā sarunā starp draugiem mēģinātu ievietot pārdošanas piedāvājumu vai citu mārketinga vēstījumu, ātri vien jūs izslēgtu no šīs sarunas, jo cilvēki sociālos medijos izvairās no nevēlamiem mārketinga “tekstiem”. Daudzos forumos tieša reklāma ir aizliegta, blogu autori nav priecīgi par reklāmām rakstu komentāros utml. Ja izmantosiet šo stratēģiju, ātri vien iegūsiet nelāgu “spammera” slavu, kas noteikti nebūs tas, ko jūs vēlējāties.
Iespējami skaidri nodaliet mārketinga aktivitātes no sociālo mediju sarunas, tā jūs saglabāsiet jūsu sekotāju, lasītāju, klientu uzticību! Izturieties pret savu auditoriju tā, kā jūs vēlētos izturēšanos pret sevi. Iedomājieties sevi auditorijas vietā un atbildiet uz jautājumu, vai informācija, kuru jūs vēlaties pasniegt, ir tiešām noderīga? Reklāma internetā var noderēt klientu piesaistei, savukārt klientu noturēšanai, klientu atbalstam un lojalitātes veicināšanai izmantojiet sociālo mediju sniegtās iespējas.
Turpmākajos rakstos turpināšu tēmu par sociālo mediju pielietojumu biznesa vajadzībām. Šī ievadraksta mērķis ir vērst uzmanību kritiskai mārketinga rīku izvēlei, nepārvērtējot sociālo mediju nozīmi pārdošanas veicināšanai.
Ja runā par affiliate, vajadzētu pieminēt arī affiliate tīklus, kur jau šobrīd ir daudzu uzņēmumu piedāvājumi – http://www.pay4results.lv un http://aff.cms.lv
Tas jau apmēram kā pateikt telefons nav pārdošanas rīks, lai gan tas ir viens no galvenajiem komunikācijas kanāliem caur kuru pārdod. Vienkārši jāzin ir arī kā pārdot ar soc medijiem, bet kopumā rakstam piekrītu, tikai secību gan pamainītu – kolektīvie nav pirmā vietā un tur jāliek e-pastu mārketings
Es domāju, problēma ir tajā, ka bez dziļākas izpratnes par vidi un sasniedzamajiem rezultātiem, sociālajos medijos ielec jebkura kompānija, kura ir individuāli vai masveidā ietekmēta ar ideju, ka būšana jauno tendenču vietās kā soc.mediji (vai blogi pirms pāris gadiem) ir laimes durvis uz zelta bagātību.
Tas ir pūļa efekts ar atsevišķu soc.mediju “ekspertu” palīdzīgu roku.
Tālab, visu cieņu tām aģentūrām un tiem speciālistiem, kas nevien pārdod ideju, bet pārdod risinājumu, kas kompānijai sniedz skaidru redzējumu par to kā darīt, ko darīt un kas būs tas, ko viņi sasniegs ar savām darbībām internetā.
Paldies visiem par komentāriem – Jānim jau aizsūtīju e-pastu ar papildus informāciju par CMS.lv affiliate programmu, gaidu atbildi, tad varētu arī pay4results aff programmu pievienot, par pēdējo vismaz mazliet kaut kas ir zināms, gribēju arī cms uzrakstīt.
Mārtiņ, sociālie mediji, tīkli nav tehnoloģiskais rīks – telefons ir. Tos nevar salīdzināt. Sociālo mediju gadījumā internetu vajadzētu uzskatīt par tehnoloģisko vidi. Ironizējot – gludeklis arī var būt sava veida pārliecināšanas (pārdošanas) rīks, tomēr vai tu to izmantosi, vai tas būs pietiekami efektīvs. Neuzskaitīju visas iespējamās mārketinga metodes un tās nav prioritāšu secībā, drīzāk pieejamības kārtībā. E-pastu mārketingam Latvijā vēl augt līdz ar sabiedrības skaidrošanu, jo spamera līnija starp vēlamu/nevēlamu e-pasta sūtījumu ir pārāk šaura. Google adwords gadījumā tā nav, savukārt affiliate programmas īstenošana var izraisīt spama uzplūdumus zīmola vārdā.
Tikai atzimesu nesmukumu – foto(dizains), kura atteloti piedavajumi, nemts no http://www.kolosali.lv/ lapas, tacu raksta, no kuponu agregatoriem pieminets tikai refresh.lv…
Ausma – uzliku uz attēla saiti uz kolosali.lv Savukārt Refresh.lv ir pieminēts bloga dēļ (saite ved uz turieni, nevis uz pašu refresh.lv agregatoru), varētu pieminēt arī mrdeal.lv u.c. Par to visu sīkāk var lasīt citos rakstos. Ja kolosali.lv rakstītu blogu, iespējams, arī viņus pieminētu.
Edgar, mana taisnīgā sirds tagad ir mierīga, paldies par paskaidrojumu :)